torsdag 7. juli 2011

Laseroperasjon

FemtoLasik (IntraLasik) på Memira









Klokken 12:00 på tirsdag skulle jeg møte på Memira i Tromsdalen (Tromsø) for å få operert øyene mine. Som sagt, så gjort.

Først fikk jeg en kjapp undersøkelse, hvor de skulle sjekke at alt var i samme "stand" som på forundersøkelsen. Da sjekke de blant annet om synsstyrken var den samme som han som hadde forundersøkelsen min fant ut - og det gjorde de bare ved at jeg skulle se på en luftballong inni ett instrument! Haha! Det er helt utrolig at de kan finne ut hvor godt jeg ser bare med en maskin som ikke engang er borti øyet!

I allefall, så var alt i orden, og da var det bare å hive seg rundt og bli operert. Grøss. Da vi skulle gå fra det rommet jeg ble undersøkt, og til operasjonsrommet, så sa hun Memira-dama "Oi! Jeg glemte visst å spørre om du ville ha en beroligende." Joda, egentlig ville jeg ha det, men hun sa at det tok en stund før den begynte å virke, og da måtte vi vente litt med operasjonen, så jeg fant ut at jeg skulle prøve uten.. Angra litt på det da, for jeg var LIVREDD da kirurgen skulle begynne arbeidet. Lå bare å rista, og tårene trilla :p

Neste stopp var en tannlegestol, hvor en sykepleier kom og dryppet øynene mine med bedøvende øyedråper og tredde sånne blå plastsokker utenpå skoene mine.

Derfra bar det rett videre inn på operasjonsrommet, og på en flat benk hvor jeg skulle ligge under inngrepet. Der brukte han først noe tape på øyevippene mine (vet ikke helt hva det var godt for, men det lugga fælt i vippene), før han satte på plass en metall-ting som skulle holde øyet oppe. Den ser skikkelig skummel ut, men den var ikke farlig i det hele tatt :)














(Fikk selvsagt ikke ta bilder der, så bildet er hentet på NRK)

Så var alt klart... Unntatt jeg ;)

Første del av inngrepet er å skjære en lapp i det ytterste laget i hornhinna. Dette gjøres ved at jeg skal se på ett grønt blinkende lys, også setter han en slags plate/sugeting på øyet mitt før laseren begynner å skjære. Og en ting er helt sikkert folkens, at dere som påstår at laseroperasjon ikke er vondt, dere LYVER! For når han hadde satt plata nedpå øyet så skulle øyet presses flatt så laseren kunne skjære rett. Og det er ikke godt når framsiden av øyet klemmes sånn at det blir flatt! Så det så!
Men vondt'en gikk over med engang lappen var ferdig kuttet og plata fjernet, og deretter var det bare plankekjøring!









(Bildet er lånt fra Molde Synskirurgi)

Laseren som skulle utføre selve synskorrigeringen var hverken vond eller ubehagelig i det hele tatt! Kjente så vidt litt prikking i det ene øyet, men det var bare fordi jeg kjente etter, og det var ikke noe vondt. Det verste var lukta. Det luktet svidd flesk. Bah! Tips: Pust bare med munnen ;)

Alt som foregikk inne på operasjonsrommet var over på 10-15 minutter, og etterpå skulle jeg bare sitte i ett mørkt rom i ca 2 timer. Hadde selvsagt ikke tatt med iPoden, så jeg måtte sitte i 2 timer med øynene mest mulig igjen (kunne så klart åpne litt hvis jeg skulle på do eller noe sånt), og høre på P1. Hurra!

Deretter tok kirurgen en etterundersøkelse på meg i det samme rommet som det jeg var i først, og han sa jeg hadde sertifikatsyn allerede ;D Hihi! Jeg så faktisk godt rett etter operasjonen, og det var ikke noe vondt i det hele tatt. Kjentes ut som jeg hadde et lite rusk i det ene øyet, men ellers var jeg helt god.

Nå, ett par dager senere ser jeg fremdeles helt greit. Det er jo selvfølgelig ikke perfekt enda, men jeg ser GODT! "Rusket" i høyreøyet mitt er der enda av og til, men det er bare vevet som gror sier dem. Venstreøyet kjennes helt flott ut, har ikke hatt en eneste plage på det. Ellers så har jeg fått noen sprengte blodkar (hva ellers kan man forvente når de klemte sånn på øyet mitt?), men alle er under øyelokkene, så det er ingen av dem som synes :)

Litt tungvindt er det at jeg må teipe på "plastlokk" over øynene når jeg skal sove, og dryppe øynene ca annenhver time, menmen, det er bare bagateller ;)

Skal komme med oppdatering etterhvert, og i allefall neste fredag, etter at jeg har vært på kontroll!

Tilslutt vil jeg bare sende en stor takk til personalet på Memira! Utrolig dyktige og koselige folk, som stilte opp for meg når jeg hadde det som verst (har litt angst for alt som kan bli vondt, selv om det ikke er det), og gjorde hele greia til en forholdsvis behagelig opplevelse for meg :)

Ellers, så er det bare å spørre om noen lurer på noe :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar