mandag 25. juli 2011

Matmons(t)er

I går hadde jeg og Tom den søndagsmiddagen! Tom laget stekt torsk (som jeg fikk på forskningsskipet Jan Mayen tidligere i sommer) med fløyelspotetstappe, grønnsaker og sandefjordsmør. Det var PERFEKT!


















Beste jeg har smakt! Det er nok noen skjulte talenter i den karen, ja ;) Til dessert hadde jeg laget Créme Brûlée etter denne oppskriften. Det var også kjempegodt!

















Til og begynne med var jeg SÅ skuffet, for jeg laget Créme Brûlée'en på lørdagskvelden, og på søndags morgen kl. 06:00 var den ikke stivnet :| Det jeg ikke visste var at den skulle være stivnet når den kom ut av ovnen! Jeg har bare laget pannacotta før, og den stivner jo av seg selv i kjøleskapet... Jeg trodde liksom det var litt samme greia ;p Men nå vet jeg hvordan det skal gjøres, så nå blir det braa! Etter litt kjapp gooogling fant jeg ut at det kunne jo ikke skade å sette dem i ovnen igjen, så jeg satte dem i ovnen, og gikk og la meg igjen. Når jeg var å sjekket neste gang var de perfekte :D O-lykke!

Grunnen til at jeg var oppe så tidlig var at jeg skulle kjøre shuttlebuss for flere cruise-båter som skulle komme på søndagsmorgen, men de kom seg faktisk ikke inn her på grunn av at det var så mye driv-is i fjorden, så da fikk jeg legge meg igjen...

Etter middag laget jeg franske makroner. Oppskrift på makroner og fyllet jeg brukte finner du hvis du trykker på en av linkene. De ble i grunnen ganske vellykket. Joda, fargen ble grusom, og jeg tror nok jeg skal satse på en annen farge enn blå neste gang... Hehe :p Og jeg kan også trenge en ny mandelkvern (ønsker meg sånn som jeg kan montere på kjøkkenmaskina) for den jeg har maler så grovt at det ble stygt. Makronene fikk tydelige mandelbiter i seg, og jeg ville ha hatt dem litt finere... Ellers så ble smaken god. Smørkremen var den samme som jeg brukte på kaka til Tom, og den ble kjempegod denne gangen også!






















Makronene også for den saksskyld. De var faktisk bedre i dag enn i går :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar