søndag 11. september 2011

Marengskake (Pavlova)

4 eggehviter
250 gr sukker
1 ts salt
½ ts eddik
2 ts vaniljesukker


Pisk eggehvitene stive sammen med salt og eddik og tilsett sukkeret litt etter litt.

Smør den utover bakepapir (jeg pleier å legge bunnen i en springform under bakepapiret for å se hvor stor den skal være) på en bakeplate, og sett den midt i ovnen i MINST en time på 150ºc. Slå av ovnen, og la kaken stå der til den blir kald.

Kaffekremen kan du lage i mellomtiden:

4 eggeplommer
80 gr sukker
1 ts vaniljesukker
4 ss sterk kokt kaffe (jeg pleier å ta litt varmt vann fra springen å blande med pulverkaffe)
125 gr smør eller margarin

Kok opp alt sammen (untatt smøret), og sett det til avkjøling. Når den begynner å bli lunkent rører du smøret inn sammen men det andre.

Smør kremen utover kaka når begge deler er avkjølte.

Deretter kan du dekke den med fløtekrem og pynt den med frukt og bær




















Jeg pleier å bruke kiwi. Det er begrenset tilgang på frisk og god frukt her oppe ;)


(skal prøve å huskepå å legge ut bilder av hele prosessen neste gang jeg baker sånn kake :)

1 kommentar:

  1. Såg rekti go ut den der! Kan eg legg inn bestilling? :) Hilsen mamma

    SvarSlett