søndag 4. september 2011

Vannmerking av bilder

Jeg har endelig lært meg å vannmerke bildene mine! Dvs, jeg har kunnet det før, men bare i PhotoShop, og det kan jeg ikke ha på denne dataen, siden det er et tungt program, og dette er en liten fis av en minipc som er treig nok fra før. Redningen ble FastStone. Dette geniale programmet kan brukes til ALT. Grunnleggende redigering, beskjæring, endre størrelse på bildene - og vannmerke - kjapt og enkelt :) Og dessuten gratis! Last ned HER

Det du trenger fra før er en fil med "vannmerket" ditt. Det ordner du her: PhotoShop online.


Velg "Lag ett nytt bilde"




Velg størrelse - greit å ha det litt lengre enn det er høyt, men det er ikke så nøye, for du klipper uansett bort det som blir "til overs" i kantene.
MEN; husk å hake av for "Gjennomsiktig"




Velg "A" for skrift nede i menyen til venstre, og begynn å skriv :)




Så velger du Crop (Beskjær) øverst til venstre i samme menyen. Klipp bort alt du ikke trenger.




Velg "Lagre..." i Fil-menyen helt øverst - husk at det må lagres i PNG format (ikke JPG) før at bakgrunnen skal bli gjennomsiktig.




Ta-da!







Neste steg er å få vannmerket inn i et bilde

Da åpner du FastStone (som du lastet ned med linken lengre opp på siden)

Velg riktig mappe for bildene du vil behandle i vinduet oppe til venste, og dobbelklikk på ett av bildene som kommer opp i vinduet til høyre



Nå jobber du plutselig i fullskjerm-modus! Menyene kommer opp hvis du drar musepekeren helt ut i kanten oppe, nede, til høyre eller til venstre. Til dette skal du bruke menyen til venstre. Velg "Vannmerke" som står ganske langt ned i menyen.




Det det står "Bilde som vannmerke" skal du bla igjennom og finne det bildet du laget tidligere. Velg det, og trykk "Åpne"




Så kommer det opp i bildet du vil legge vannmerke på. Du kan flytte det rundt dit du vil ha det, og gjøre det større eller mindre ved å dra i hjørnene.

Hvor mørkt det blir justerer du ved å stille på "Tetthet" under bildet.

Når du er fornøyd klikker du bare på OK, og du er straks ferdig!




Skyv musepekeren helt ut i venstre kant igjen, og velg "Lagre som..." (da man sjelden vil lagre det over originalen)



Ferdig :D


 










Det fins jo selvsagt tusen måter å gjøre dette på, men sånn gjør jeg det, og syns det fungerer flott :)

Hvis man bare har tatt ett enkelt bilde som skal rett ut på bloggen, så pleier jeg bare å åpne bildet i FastStone rett fra minnekortet til kamera etc. og lagre det som nytt bilde på dataen, så slipper jeg å overføre det til dataen først...

Håper dette var til hjelp! Spørr gjerne hvis dere lurer på noe :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar